» مرد؟
» لبخند پشت خاکریز
» اس ام اس ولادت امام زمان (ع)
» مناجات با امام زما(ع) حاج حسین خلج
» آیت الله جوادی آملی:بانک ربوی توان اقتصاد مقاومتی را ندارد
» زندگی نامه شهید همت
» جمشید جان شهادتت مبارک
» آزادی مرزبانان ایرانی
» دستی در خاک، دستی در باد
» خاطره ای از فرمانده شهید مهدی باکری
درباره ما

پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

عشقی که زندگی می بخشد

همین الان می خواهم به محک کمک کنم

اهدای عضو اهدای زتدگی ثبت نام کارت اهدای عضو همین حالا

آسایشگاه خیریه کهریزک

کمک به مددجویان

سایت نوحه
یالثارات الحسین(ع)
كد لوگوي ما

پیوندهای وبگاه
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
» ()
پای درس امام حسن عسکری علیه السلام
+ نویسنده بنده خدا در ۱۳٩٠/۱٢/۱۱ | نظرات ()

 

پای درس امام حسن عسکری علیه السلام

 

حدیث ثقلینی که بارها از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیده شد و به شکلهای گوناگونی نقل شد (1) و به دست ما رسید ، ضمن آنکه که اهل بیت رسول خدا علیهم السلام را همتای قرآن معرفی می کند این پیام را هم به همراه دارد که تنها راه سعادت انسان تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام است. این مهم صورت نمی گیرد مگر آنکه ما با گفتار و رفتار آن بزرگواران ارتباط برقرار کنیم.


این ارتباط در عصر ما، تنها از طریق
مراجعه به متون و منابع معتبر، ممکن است. بنابراین کسی که امروز می خواهد در طریق
هدایت گام بردارد و به سعادت نایل شود بر او لازم است تا ضمن تفقّه در قرآن، در
اخبار و احادیث رسیده نیز تأمل کند. گام بعدی عمل به آموزه هایی است که به شکل
روشمند از قرآن و روایات به دست می آید.

در سری مقالات حاضر ، با محور قرار
دادن احادیثی از امام حسن عسکری علیه السلام ، تلاش خواهیم کرد با ارائه ترجمه ای
روان و در مواردی با توضیح و شرح فرازهایی از آن، معارفی از آن امام همام را در
ایام ولادت با سعادتش به رسم عیدی به مشتاقان حضرتش تقدیم کنیم.

معارفی از نامه امام علیه السلام به
اسحاق بن اسماعیل نیشابوری(2)

کسانی
که در قیامت ، کور محشور می شوند

حضرت برای او نوشت:

فَاعْلَمْ یَقِیناً یَا
إِسْحَاقُ أَنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنْ هَذِهِ الدُّنْیَا أَعْمَى فَهُوَ فِی
الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبِیلًا
؛ اى اسحاق بدان ، هر که از این جهان کور بیرون رود در آخرت
نیز کور و گمراه‏ محشور می شود.

خود حضرت این عبارت (3) را توضیح داده
و می فرماید:

اى اسحاق ، مراد از کوری ، نابینایى
دیدگان نیست ؛ بلکه مراد کورى دلهاى درون است(4) و این ، معنای همان سخنی است که خداوند از زبان ستمگران در قیامت نقل می کند: رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمى‏ وَ قَدْ کُنْتُ بَصِیراً ؛ پروردگارا! چرا مرا نابینا برانگیختى و حال آنکه من در دنیا بینا بودم؟

رحمت بودن اوامر و نواهی الهی از آنجا روشن می شود که هر انسانی با رعایت این دستورات است که می تواند به سعادت دنیا و آخرت برسد و اگر نبود این برنامه که از آن به نام دین یاد می کنیم بشر تا ابد در گمراهی می ماند و
روی سعادت نمی دید

خداوند به او پاسخ می دهد: کَذلِکَ أَتَتْکَ آیاتُنا فَنَسِیتَها وَ
کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنْسى
(5)
؛ تو در دنیا
آیات ما را ندید گرفتی و به آن توجه نکردی ؛ به همان گونه امروز، خودت از نگاه رحمت
الهی ندید گرفته می شوی و از آن بی بهره خواهی بود.

خلاصه هر کس در دنیا چشم به معارف و
نمادهای دین بست و از آن روگردان شد به مرور چشم باطن و حقیقت بین او کور می شود و
همین امر در قیامت ظهور کرده و فرد به شکل نابینا محشور می گردد.

سخنی
از حضرت آیت الله جوادی آملی

ایشان در توضیح این معنا می فرمایند:
کسانی که در دنیا چشم بر مسجد و حسینیه و سایر مراکز دینی و فرهنگی بستند و جز به
ابتذال و مظاهر بی دینی چشم ندوختند در قیامت هم چشمشان از دیدن بهشت و مظاهر رحمت
الهی محروم خواهد ماند و جز جهنم و مظاهر غضب الهی را نخواهد دید(6) و این است
معنای کوری در قیامت برای مجرمان و در طرف مقابل کسانی که عکس اینها عمل کردند و
جز به مظاهر دین چشم ندوختند و چشم از حرام الهی بستند در قیامت جز بهشت و رحمت
الهی را نخواهند دید.(7)

بزرگترین
خواری و فلاکت نصیب چه کسانی می شود؟

امام عسکری علیه السلام
در ادامه نامه به سرنوشت کسانی اشاره می کند که برخورد گزینشی با قرآن دارند؛
همانهایی که تنها بخشهایی از این کتاب را قبول دارند و به سینه می زنند که نفع
دنیایی آنها را تامین می کند و یا حداقل اصطحکاکی با دنیای آنها نداشته باشد؛ اما
نسبت به بقیه قرآن اظهار کفر می کنند و از قبول آن چه رسمی و چه غیر رسمی سر باز
می زنند
.

حضرت در خطابی متکی بر آیه 85 سوره
بقره می نویسد:

تَکُونُونَ مِمَّنْ
یُؤْمِنُ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ یَکْفُرُ بِبَعْض فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ
ذلِکَ مِنْکُمْ وَ مِنْ غَیْرِکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ
طُولُ عَذَابٍ فِی الْآخِرَةِ الْبَاقِیَةِ وَ ذَلِکَ وَ اللَّهِ الْخِزْیُ
الْعَظِیم

یا از آنان هستید (مبادا از افرادی
باشید) که به برخى از کتاب (قرآن) ایمان دارند و به برخى دیگرش کافرند؟ کسى که
چنین کند، خواه از شما باشد، خواه از غیر شما، جز خواری در زندگانى دنیا و طول
عذاب در آخرت پایدار، نصیبى نخواهد داشت و به خدا سوگند! بدترین خواری و فلاکت
همین است.

توضیح: نمونه بارز این افراد کسانی
هستند که دم از مذهب و قرآن می زنند؛ ولی بر علیه قانونی از قوانین قطعی قرآن ؛
مانند قصاص ، حجاب و احکامی که چندان موافق طبعشان نیست قد علم کرده و از پذیرش آن
سر باز می زنند.(8) در نهایت تلاش می کنند با توجیهاتی نظیر نبود مصلحت ، تغییر
زمان و زمانه و مانندآن، احکام قرآن را بر وفق خواست خود توجیه کنند.

کسانی
که در دنیا چشم بر مسجد و حسینیه و سایر مراکز دینی و فرهنگی بستند و جز به ابتذال
و مظاهر بی دینی چشم ندوختند در قیامت هم چشمشان از دیدن بهشت و مظاهر رحمت الهی
محروم خواهد ماند و جز جهنم و مظاهر غضب الهی را نخواهد دید و این است معنای کوری
در قیامت برای مجرمان

حقیقت
و فلسفه دستورات الهی

امام عسکری علیه السلام در ادامه
نوشتند:

اِنَّ اللَّهَ بِمَنِّهِ
وَ رَحْمَتِهِ لَمَّا فَرَضَ عَلَیْکُمُ الْفَرَائِضَ لَمْ یَفْرِضْ ذَلِکَ
عَلَیْکُمْ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَیْکُمْ
؛ اینکه خداوند به منّت و رحمت خویش کارهایی را بر شما واجب
(خواه دستور و خواه نهی) کرد به سبب نیاز خودش به اجراى آن کارها از جانب شما نبود.

بَلْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ ؛ بلکه رحمتى از سوى او برای شما بود.

توضیح: رحمت بودن اوامر و نواهی الهی
از آنجا روشن می شود که هر انسانی با رعایت این دستورات است که می تواند به سعادت
دنیا و آخرت برسد و اگر نبود این برنامه که از آن به نام دین یاد می کنیم بشر تا
ابد در گمراهی می ماند و روی سعادت نمی دید.

آنگاه امام علیه السلام به گوشه ایی
از چرایی این احکام اشاره کرد و فرمود:

لِیَمِیزَ الْخَبِیثَ
مِنَ الطَّیِّبِ وَ لِیَبْتَلِیَ ما فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی
قُلُوبِکُمْ
؛ خداوند
عمل به این احکام را واجب کرد تا پاک را از ناپاک جدا کند و آنچه در درون نهفته
دارید بیازماید و نیز آنچه را که با عمل در جان خود ذخیره کرده اید بپالاید.

لِتُسَابِقُوا إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ
وَ لِتَتَفَاضَلَ مَنَازِلُکُمْ فِی جَنَّتِه‏ ؛ این واجبات سبب می شود تا با عمل
به آن برای رسیدن به رحمت الهی از یکدیگر سبقت بگیرید و جایگاه و درجه شما در بهشت
الهی یکی برتر از دیگری شود.

پی نوشت:

1. ر. ک به ابتدای جامع احادیث الشیعة،
آیت الله بروجردی(ره) ج 1

2.وى یکی از اصحاب موثق امام حسن عسکرى
علیه السّلام در نیشابور است. او از کسانى است که نامه‏هاى ویژه (توقیعات) امام
علیه السّلام به او مى‏رسیده است. این نامه در رجال الکشی (إختیار معرفة الرجال) ص
575 و تحف العقول ص 484 آمده است.

3. امام علیه السلام این عبارت را که بر
گرفته از آیات 72 سوره اسراء است ، با آیه 46 سوره حج توضیح می دهد،

4. یعنی همان چشم باطنی که با گناه و
اصرار بر آن کور شده و از دیدن حقایق و نیز مشاهده مظاهر رحمت الهی محروم می شود.

5. آیات 125-126 سوره طه

6.آیاتی که دلالت بر بینا بودن جهنمی ها
و آیاتی که دلالت بر کور بودن آنها می کند با این توضیح قابل جمع و فهم خواهند بود.

7. جلسه تفسیر ایشان

8. جبهه ملی در اوایل انقلاب با ضد
انسانی خواندن لایحه قصاص مردم را به راهپیمایی بر علیه آن فراخواندند. ر.ک به
صحیفه امام ج‏14 ص 448

امید پیشگر

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

 



برچسب‌ها: پای درس امام حسن عسکری علیه السلام, emam hasane asgayi, امام حسن عسگری علیه السلام, تولد ولادت جشن
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به وبلاگ یالثارات الحسین می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...